📰 Title: | Unix Digger | 🕹️ / 🛠️ Type: | Game |
---|---|---|---|
🗃️ Genre: | Arcade | 👁️ Visual: | 2D |
🏷️ Category: | Arcade ➤ Chase ➤ Digger | 🏝️ Perspective: | Third person |
🔖 Tags: | Arcade; Chase; Digger; Pixel Art; Family Friendly; Funny; Retro; Remake; Classic; Casual; PvE | ⏱️ Pacing: | |
🐣️ Approx. start: | 👫️ Played: | Single | |
🐓️ Latest: | 2013-02-23 | 🚦 Status: | 05. Tested & Working (status) |
📍️ Version: | Ba04fb7 | ❤️ Like it: | 9. ⏳️ |
🏛️ License type: | 🎁🥴️ Free with fairuse assets | 🎀️ Quality: | 7. ⏳️ |
🏛️ License: | Code: GPL-2+ / Artwork: Abandonware | ✨️ (temporary): | |
🐛️ Created: | 2010-08-20 | 🐜️ Updated: | 2024-06-22 |
📦️ Package name: | ..... 📦️ Arch: | ||
---|---|---|---|
📄️ Source: | ..... 📦️ RPM: | ||
⚙️ Generic binary: | ..... 📦️ Deb: | ||
🌍️ Browser version: | ..... 📦️ AppImage: | ||
📱️ PDA support: | ..... 📦️ Flatpak: | ||
✨️ Not use: | ..... 📦️ Snap: |
📰 What's new?: | 👔️ Already shown: | ||
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💡 Lights on: | 💭️ New version published (to be updated): | ||
🎨️ Significant improvement: | 🦺️ Work in progress: | ||
🎖️ This work: | 🚧️ Some work remains to be done: | ||
👫️ Contrib.: | goupildb & Louis | 👻️ Temporary: | |
🎰️ ID: | 13326 |
🏡️ Website & videos
[Homepage] [Dev site 1 2] [Features/About] [Screenshots] [Videos t(202xxx) r(202xxx♺)] [WIKI] [FAQ] [RSS] [Changelog 1 2 3]
💰 Commercial
• (empty)
🍩️ Resources
• (empty, license): [Homepage] [Dev site] 🎬️ g(202xxx)
🛠️ Technical informations
[PCGamingWiki] [MobyGames]
🦣️ Social
Devs (Andrew Jenner [fr] [en]): [Site 1 2] [Chat] [mastodon] [PeerTube] [YouTube] [PressKit] [Interview 1(202xxx) 2(202xxx)]
Devs (Maxim Sobolev [fr] [en]): [Site 1 2] [Chat] [mastodon] [PeerTube] [YouTube] [PressKit] [Interview 1(202xxx) 2(202xxx)]
Devs (Per Øyvind Karlsen [fr] [en]): [Site 1 2] [Chat] [mastodon] [PeerTube] [YouTube] [PressKit] [Interview 1(202xxx) 2(202xxx)]
The Project: [Blog] [Chat] [Forums] [mastodon] [PeerTube] [YouTube] [PressKit] [reddit] [Discord]
🐝️ Related
[Wikipedia (Digger) [fr] [en]]
📦️ Misc. repositories
[Repology] [pkgs.org] [Generic binary] [Arch Linux / AUR] [openSUSE] [Debian/Ubuntu] [Flatpak] [AppImage(author's repo)] [Snap] [PortableLinuxGames]
🕵️ Reviews
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📖 Our entry: https://www.lebottindesjeuxlinux.tuxfamily.org/en/online/lights-on/
🥁️ Update:
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🕶️
📚️ Name is a
Un clone amélioré du jeu Digger (du studio Windmill software), par Andrew Jenner (portage Unix par Maxim Sobolev).
En C.
Unix Digger (Digger Remastered) est un clone amélioré du jeu Digger (lui-même inspiré de Dig Dug et Mr. Do!), un jeu d'arcade dont le but est de ramasser des rubis en évitant ses poursuivants.
Historique :
Digger avait été originalement conçu en 1983 par le studio Windmill software (auteur: Rob Sleath).
Il était à l'époque distribué sur une disquette 5"1/4 pour IBM PC avec protection anti-copie.
Puisqu'il requérait une carte CGA (NdT : ouaouh, tout cela me rappelle que le temps passe), il ne fonctionnait pas sur les PC récents.
En 1998 Andrew Jenner a conçu "Digger Remastered" ("Unix Digger" pour la version Linux) fonctionnant à la fois sur les PC équipés d'une carte CGA mais aussi sur les PC plus récents, il reproduit son gameplay à l'identique tout en incorporant de nouvelles fonctionnalités (voir ci-après).
Le gameplay :
Vous dirigez un drôle de petit engin et votre objectif est de ramasser tous les rubis (vous permettant de changer de tableau) sans vous faire attraper par vos poursuivants.
Contrairement à un Pacman, vous avez la possibilité de creuser des sous-terrains (d'où le nom du jeu) pour atteindre les rubis et vous pouvez écraser vos poursuivants sous des sacs d'or (ce qui vous rapportera davantage d'argent en plus de vous ouvrir l'accès à leur contenu).
Néanmoins si vos poursuivants ne se contentent au début que d'emprunter vos tunnels, ils finiront ensuite par devenir plus féroces et plus intelligents, vous donnant quelques suées pour terminer les tableaux.
A PROPOS DE LA LÉGALITÉ DE CE PORTAGE :
L'auteur du jeu original (Rob Sleath) signale qu'il n'a plus les droits sur le jeu (ils appartiennent au studio Windmill software's) mais qu'il a conservé les droits d'utiliser le code pour d'autres productions.
Rob Sleath considère que ce nouveau portage est une autre production et il a donc accordé les droits d'auteur à Andrew Jenner pour "Digger Remastered".
Andrew Jenner a choisi de le placer sous licence GNU GPL.
Il précise aussi que Windmill ne fait plus d'argent sur ce jeu depuis des années et qu'il considère donc ne porter aucun préjudice à cette société, d'autant qu'il veille dans ce portage à créditer Windmill du portage d'origine.
Extrait de la page FAQ du site :
(...)
Q: Is this legal?
A: Yes! Recently the original author of Digger, Rob Sleath, contacted me. He no longer owns the copyright to Digger (or the other games) but he did retain the right to use the code for development of other products. He considers Digger Remastered to be another product, and has granted me copyright to Digger Remastered, which I have chosen to license under the GNU GPL.
My distributing of the original games is, strictly speaking, not legal. According to intellectual property law, a work copyrighted by a company continues to be copyrighted for 75 years.
I have no moral objections to violating Windmill software's copyright by distributing these games, and I feel you should have no moral objections to playing them (unless you're doing so when you should be doing something else). Copyright exists to protect intellectual rights, not to prevent people from having access to software. I can think of two reasons why Windmill software would want to protect their intellectual rights:
To ensure that they are recognized as the true authors of Digger.
To ensure that they make as much money as possible.
I have retained the original copyright messages in the game and I take pains to ensure that Windmill are credited properly whereever possible so the first of these concerns is taken care of. As for the second - Windmill hasn't made any money from these games for a long time.
In conclusion, therefore, I think that I am following the spirit of the law, if not the letter. And since laws, being so rigid, can never be perfect, the world works much better this way (as any fan of these games must concur.)
For more information about abandonwarez and the associated legal problems, have a look at this essay. Having said all that, I now know that Windmill does know about this site, and since they not asked me to stop distributing any of their software, I can assume they don't mind.
• Installez les bibliothèques SDL (voir la fiche "006 - Glossaire & licences courantes" du Bottin) et le paquet timidity (en dépôt).
• Dans le répertoire racine du jeu compilez le jeu en lançant en console : $ make -f Makefile.sdl
🚀️ LANCEMENT DU JEU
Dans le répertoire du jeu lancez en console :
• pour jouer avec le son activé : $ ./digger /A
• ou pour jouer sans activer le son : $ ./digger
💡 Nota:
Sur notre configuration le son est audible mais crachote très désagréablement.
⌨️🖱️🎮️ CONTRÔLES: & SCORING (extrait de la page FAQ du site) :
(...)
Q: What are the controls?
A: The keys you can use during the game are (by default):
The cursor keys Up, Down, Left and Right (or 2, 4, 6, 8 on the numeric keypad if Num-lock is off) to move Digger.
F1 to fire.
Space to pause.
F7 to toggle background music.
F9 to toggle all sound.
F10 to return to the title screen.
+ to increase the game speed by 5.
- to decrease the game speed by 5.
Ctrl-T (cheat) to take over whilst playing back a recorded game.
In two player mode the default keys for the second player are:
W, A, S and Z to move Digger around.
Tab to fire.
(Apologies to users of non-QWERTY keyboards - I know this is a terrible choice for you - you'll just have to redefine the keys. Double apologies for users of WinDig - we haven't implemented keyboard redefinition in that version yet.)
On the title screen press:
[ESC] or N to toggle one or two player mode.
F8 to save the last game if you didn't put a name on the command line.
F10 to exit the program.
Q: How does the scoring system work?
A: As follows:
Emerald (): 25 points.
Eight consecutive emeralds (octave): Extra 250 points.
Gold (): 500 points.
Killing a Nobbin (Nobbin) or a Hobbin (Hobbin) by shooting (Fireball) or hitting with a bag (Bag): 250 points.
Bonus (): 1,000 points.
(In bonus mode) Eating a Nobbin (Nobbin) or a Hobbin (Hobbin): 200 points for first, 400 for 2nd, etc. (doubling each time) - still 250 for other methods of killing, though.
At every multiple of 20,000 points you get an extra life.
(...)
🕵️ Test (version ?):
Le jeu n'est plus tout jeune mais il n'a pas pris une ride avec sa musique qui en fait tout le charme (malgré le grésillement du son).
Pour le reste ça marche comme l'original : Génial !
🕵️ Test (20020314 en 2011) de goupildb :
Le jeu semble moins fluide (l'appui sur la touche + permet d'améliorer la rapidité).
Le son grésille affreusement (l'appui sur la touche F7 permet d'améliorer les choses) et il n'y a plus la magnifique bande sonore originale qui en faisait une grande partie de l'attrait. Un grand dommage.
Une régression du jeu me semble-t-il.
💡️ Commentaires généraux:
L'auteur du Bottin - un grand adepte de ce jeu d'exception, remercie vivement Maxim Sobolev pour le portage Linux, et Per Øyvind Karlsen (~proyvind, actuel project leader de la distribution Mandriva - excusez du peu :) d'avoir repris le flambeau de la maintenance de cette version Linux !